Számos internetes oldal foglalkozik az intim torna kérdéskörével, azonban rengeteg a jó szándékú félreértés, a hibás fogalomhasználat, és gyakran a médián keresztül is hiányos információk jutnak csak el hozzánk.

Segítünk rendet tenni a témában, ugyanis nagyon nem mindegy, mit és hogyan csinálunk! A rosszul végzett gyakorlatok kárt is okozhatnak!

int1

Honnan ered az „intim torna”?

A medencealapi izmokra ható gyakorlatok már az orvostudományban való alkalmazást megelőzően is, évezredek óta ismeretesek voltak a különféle etnikai csoportoknál és népi törzseknél (Thaiföld, Kína, Japán, India, Dél-Afrika). A tantrikus buddhizmus, taoizmus, hindu tantra és jóga szerves részét képezi ma is, illetve a japán gésa tradíciónak köszönhetően hagyományozódott nemzedékről nemzedékre, mely technika során a gát területén tudatosan működtethető harántcsíkolt izmok aktivizálása a cél.

int2

Ennek terápiás hatására a XX. század elejétől kezdve figyelt fel az orvos társadalom. Az 1930-as évektől kezdődően egyre több nyitott szemléletű orvos figyelt fel a kutatási területre, a cél közös volt, gyógyítani akartak.

Az elmúlt 50 évben számos különböző technika került kidolgozásra, melyek különféle típusú instrukciókat, eltérő ismétlésszámokat és időtartamokat tartalmaznak.

A mai napig nincs egy egységes álláspont arra vonatkozólag, hogy valamely módszer kizárólagosan lenne alkalmazandó. A különböző célok szerint jól megkülönböztethető különféle jogvédett módszerek jöttek létre, mint például a Kriston Intim Torna vagy az Aviva-torna, Cantienica stb.).

Ki az a Kegel? Mik azok a Kegel gyakorlatok?

Ma hibásan „Kegel-módszer” néven végtelen számú, ismeretlen eredetű és vitatott hatású gyakorlat fut, illetve minden olyan gyakorlatot ezzel a névvel illetnek, ami a medencealap edzésével kapcsolatos. A valóságban viszont csak azokat a gyakorlatokat hívhatjuk Kegel-módszernek, amelyeket az amerikai nőgyógyász alkalmazott és publikált. Sok helyen azzal a helytelen megállapítással találkozunk, hogy Kegel az intim torna feltálalója. Valóban úttörő volt a munkássága a témában, de már az ő kutatásait megelőzően is számos szakember foglalkozott a gátizmok funkcionális egészségének fontosságával. Így túlzás lenne azt mondani, hogy ő fedezte fel azokat.

Arnold H. Kegel (1894–1976­) egy kaliforniai nőgyógyász-orvos, aki évtizedeket töltött a medencealapi izmok funkcionális vizsgálatával, fellépett a túlzottan elterjedt gátmetszés és a hüvelybemenetet mesterségesen szűkítő plasztikai műtétek ellen.

int3

A Kegel-gyakorlatok a gátizmok gyengeségéből eredő betegségek rehabilitálására szolgálnak, egy-két orvosi konzultációt követően a gyakorlás otthon történik. Fontos része a mérhetőség, egy manométer segítségével követik nyomon az izmok összehúzódásának erősségét, illetve manuális úton is ellenőrzik. Tehát a beteg megtanulja a módszert az orvostól, alkalmazza az, és méri is otthon az eredményt. A pontos módszer elsajátítása szakembert igényel, de a metódus a következő: napi egy teljes óra, vagy 3X20 perc, vagy 300 kontrakció (nem említi sehol az egy összehúzásra vonatkozó időtartamot, de matematikai számítások alapján ez átlagosan 6mp szorítás, 6mp lazítással kiegészítve lehetséges.) Mindenképpen a fekvő testhelyzetben kell végezni a gyakorlatokat.

Hol találhatók a gátizmok?

A medencefenék izomréteg, amely a szeméremcsont és farokcsont között körkörösen helyezkedik el, gyakorlatilag a kismedence alapját képezve ily módon.Védi és tartja a női kismedencei szerveket (hólyag, méh, végbél). A helyes tónusú medencefenék izomzat védi a kismedencében lévő szerveket. Ugyanez teszi lehetővé a megfelelő vizeletürítést a hólyagból, ill. székletürítést a végbélnyíláson át. Hozzájárul a női nemi szerv kielégítő működéséhez, a szexuális élet során segíti az orgazmus kialakulását.

int4

Ezek az izmok kevésbé ismertek, feladataikat észrevétlenül biztonsággal ellátják, csak akkor kerülnek a képbe, ha már a probléma fennáll. Éppen ezért nagyon fontos nem csak a probléma kezelése esetén alkalmazni, hanem megelőzésre is.

Mi okozza az elgyengülést? Milyen problémákat okoz az elgyengülésük?

Okozhatja:

  • terhesség,
  • szülés,
  • erőlködés vizelet- ill. székletürítés alkalmával,
  • székrekedés,
  • nehéz súlyok rendszeres emelgetése,
  • krónikus köhögés (dohányzás, krónikus bronchitis, asztma),
  • túlsúly, elhízás,
  • általában a mozgáshiány, mozgásszegénység.
  • menopauza

 

Ha a gátizmok ellazulnak, nem töltik be megfelelően a funkciójukat, annak előbb-utóbb többféle érezhető következménye lesz a bosszantó kellemetlenségtől egészen a súlyos megbetegedéshez vezető állapotig. Az első jelzések egyike lehet az alkalmi stressz-inkontinencia: így nevezik a szakemberek, amikor a hasűri nyomás megemelkedésekor, tehát nevetés, tüsszentés, köhögés, ugrálás során néhány csepp vizelet akaratlanul távozik. 

int5

A hüvely gyengesége kevésbé érzékelhető, de hosszabb távon nemcsak a szexuális élet örömeit rontja, hanem anatómiai elváltozással is együtt járhat: a méh lesüllyedhet, előreeshet. A végbél záróizmának gyengülésének, a benne lévő vérkeringés nem megfelelő voltának jele az aranyér, amely nem más, mint a végbél és a végbélnyílás körüli visszerek kitágulása. A széklet tartásának bizonytalanná válása, az ún. székletinkontinencia is a végbél záróizmának gyengülése miatt alakul ki.

A férfiaknál is nagy jelentősége van

A férfiak esetében ritkább ugyan a stressz-inkontinencia kialakulása, ám a prosztata megnagyobbodás miatti vizelési panaszok az ő életüket is megnehezítik.

A gátizom torna és a helyes életmód elsajátításával prosztata problémákra, prosztata műtétek utáni felépülésre is megoldást találhatnak, illetve a szexuális élettel kapcsolatos gondok kezelésére (erekciós problémák, korai magömlés, spermaszám növelés) és megelőzésére is alkalmas a módszer.

Tehát egyáltalán nem csak a nők privilégiuma az intim torna.

int6

Milyen további előnyökkel jár a rendszeres intim torna?

A már fent említett betegségek megelőzése és kezelése mellett számos pozitív hatását azonosították már az intim tornának. A szexuális élet felpezsdítése mellett, akár még a fogamzás elősegítésében is szerepet játszhat. Azáltal, hogy a gyakorlatok rendszeres végzésével megvastagszik a méhfal, és jelentősen javul a méh nyálkahártyájának vérellátása, a beágyazódás is könnyebbé válik. Megfigyelések szerint a peteérés is szabályozottabbá válik.

int7

A gyermekáldást követően pedig optimális feltételeket teremt a szüléshez, hiszen a kellően laza gátizom megkönnyíti a baba szülőcsatornában való előrehaladását. A baba megérkezése után pedig, szinte már azonnal el lehet kezdeni a gyakorlatokat, ezzel segítve a terület regenerálódását.

A rendszereses medencefenék tornát végző nők körében a menstruációs panaszok is enyhültek, a görcsök csillapíthatóak vagy megszűntethetőek.

Valóban használható gyerekeknél is?

Létezik kimondottan gyermekekre specializált program is, mely a szobatisztaságra való nevelési nehézségeket hivatott enyhíteni.

Hihetetlen, de Magyarországon az óvodás korú gyerekek 50%-ának van székrekedése és több mint 10. 000 gyerek szenved ágybavizeléstől.

int8

Az okok sokszor nem szervi eredetűek, sokkal inkább lelki és pszichés problémákra vezethetők vissza.

Mi az a KIT?

Kriston Andrea, diplomás egészségtanár által fejlesztett és kidolgozott KIT- KRISTON INTIM TORNA program egy olyan medencealapi izmok védelmét, fejlesztését, erősítését segítő komplett átfogó egészségvédő programmal, amely a világ számos táján folyó évtizedes kutatási munkákat summázza, és egészíti ki új aspektusokkal.

Külön kidolgozott program áll a rendelkezésünkre a nők a férfiak, gyerekek, mentálisan és fizikálisan legyengült állapotban lévők, illetve műtéten átesett betegek számára. Mindezen túl, létrejött a kismamákat a szülésben és az azt követő felépülésben segítő programot ”Gólyatréning” néven és egy szexuális életet segítő tréning is a „Gésák titka” néven. Az KIT-re épülő - egész testet is karbantartó, de a hasi szerveket óvó - kondicionáló program elnevezése pedig „Testreform”.

A különféle, interneten terjedő, rendszerezetlen, medencealapi izmokat erősítő programok szintén sokszor kapják az intim torna elnevezést, melyeket sajnálatos módon összekevernek a Kriston- módszerrel. Ne essünk ebbe a hibába!

Az „intim torna” egy átfogó metodika, pontosan felépítve, megfelelő ismétlés számmal és technikával, illetve életmódi tanácsokkal. Az elsajátítás szakembert igényel. Ne dőljünk be, a különböző egy-két gyakorlatot bemutató videóknak és leírásoknak. Az egész programot sajátítsuk el, és végezzük pontosan!

A helytelenül végzett gyakorlatok akár még károsak is lehetnek a gátizmokra!

Tehát intim tornának csak átfogó metódust hívhatunk, a többit talán csak medence fenék izomzatot mozgató gyakorlatnak.

int9

Mára a kidolgozó nevét viselő, KIT elnevezés, talán jól mutatja, hogy egy rendszerezett, medencefenék izomzatát erősítő és védő módszertant kapunk, amely egyúttal egy Test-tudat fejlesztő tréning is, mely során az agykéregben hozzák létre a meghatározott mozgásprogram elvégzésére az ideg-izom kapcsolatot.

A módszer egyszerűen, bárki számára elsajátítható és nem igényel semmiféle direkt fizikai kontaktust a tréner és a tanítvány között (például a hüvelyi tapintás vizsgálat) vagy feedback eszközalkalmazást, ahogyan azok az egyéb (pl. Kegel) módszerek esetén kötelezően elvégzendőek.

A módszer sikere legnagyobb részben a helyes mozgástanulást segítő tematikus, fokozatosan építkező gyakorlatsorban és a pszichés tényezőket figyelembe vevő, fogalmi asszociációk, vizuális, mentális képek alkalmazásában rejlik.

„Mint pedagógus tudatosan építettem fel és alkalmazom az oktatási módszereket. Elsősorban arra kell tekintettel lenni, hogy „szégyennel fedett testrészen” dolgozunk, alacsony vezéreltségű, gyenge izmokkal. Olyan módszerek kidolgozására volt ezért szükség, amelyek szemkontroll nélkül is alkalmazhatóak. Ennek érdekében a strukturális gyengeségből kialakuló elváltozások megszűntetésére például bonyolultnak tűnő gyakorlatokat alkalmazunk. Fontos hangsúlyozni ugyanakkor, hogy a helytelenül megtanított gyakorlatok egészségügyi károkat okoznak! „

/Kriston Andrea/

int10

Mennyi időt vesz igénybe a Kriston-módszer?

A reggeli keringés- és tónusfokozó program naponta kb. 2-5 percet vesz igénybe.

A személyi fejlesztő tréning pedig kb. 10-15 perc/ nap. A gyakorlatsor egyes feladatainak ismétlésszáma változó, átlagban 4-8x. A napközben végzendő kiegészítő keringés- és tónusfokozó gyakorlatok mennyisége pedig igény és állapot szerint változhat.

Mi a legfőbb előnye a Krirton módszernek?

A gyakorlatok személyre szabottak és egyéni állapotnak megfelelőek, hiszen egészen más fejlesztésre van szüksége egy kismamának, mint egy időskori inkontinenciával küzdő betegnek. Ezzel pedig egyedülálló a piacon.

int11

Emellett az egészségtudatot az egész testre kiterjeszti és preventív jellegű szokásokat, életmódot alakít ki.

Ma hazánkban a KIT (KRISTON INTIM TORNA), a maga tematikus, standard módszerével jelenleg az egyik legjobban nyomon követhető rendszer, mely szakított a nemzetközi hagyománnyal és egyértelmű megkülönböztető névvel jelölte magát, hogy kifejezésre jusson 2a szigorú elveket betartó, mégis az egyéni szempontokat is figyelemmel kísérő tematika alkalmazása.

Az eredmények elérése pedig csak a saját motivációnkon alapszik, vagyis, hogy csináljuk-e avagy sem!

Képek forrása: Pinterest

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!