Poszttraumás stressz szindróma. Rettenetesen hangzik. Ha mindjárt Dr. House jut róla az eszedbe, mindenféle baleset meg a háború, nem jársz messze a megértésétől. De ilyen durva traumát nem csak a háborúban lehet szerezni, ebből kifolyólag pedig, elég sok ember szenvedhet tőle. Te feltudod dolgozni a téged ért traumákat? Reméljük nem lesz szükséged, de ha mégis, itt van ez a 4 mankó, ami a segítségedre lehet benne!

 

poszttraumas stressz szindroma 01

 

Kép: Freepik.com

 

Temérdek embernek van része valamilyen traumában életében és nem kellett ahhoz megjárni Vietnámot vagy Iránt. Igaz, hogy a háború az egyik legdurvább, de vagy csomó másik dolog is traumát okozhat. Ugyanis olyan események ezek, amik hirtelen érnek bennünket és nem készülhetünk fel rájuk. Ilyen lehet a természeti katasztrófa, árvíz és földrengés, de ugyanilyen volumenű lehet egy rablótámadás, emberrablás vagy a nemi erőszak és az autó baleset. Nem kevésbé megrázó egy szerettünk, rokonunk súlyos betegsége vagy halála.

 

A test aránylag hamar felépül megrázkódtatásból, de a lélek nem. A kettő gyógyulás ritkán jár együtt. A traumatúlélők 15-41%-anál alakul ki poszttraumás stressz szindróma. Nem mindjárt rögtön az eseményt követően. Megesik, hogy hónapokkal, akár fél évvel később alakul ki. Olyankor a traumát átélőkben megkérdőjeleződik minden, amit addig tudni véltek a világról. Elvesztették a biztonságérzetüket, a hitüket és akár az emberekbe vetett bizalmukat is. Egyszeriben az egész világ veszélyessé vált a számukra, mindenhol ellenségeket és rosszakarókat látnak, akik ártani akarnak nekik.

 

poszttraumas stressz szindroma 02

 

A poszttraumás stressz szindróma jelei

 

  • Éjszakánként rémálmok gyötrik. Álmában újra és újra átéli a történeteket vagy azok még rosszabb fordulatot vesznek. Riadtan és verejtékezve ébred az illető.
  • Napközben gyakran bevillannak a történtek emlékképei. Filmszerűen leperegnek.
  • A traumát átélő életmódot vált. Kerülni kezdi mindazt, ami a történtekre emlékeztetni. Az azzal kapcsolatos tárgyaktól megszabadul, mindentől, ami jelentéssel bír és összefüggésbe hozható az eseménnyel.
  • Megkezdődhet a szociális elszigetelődés, ugyanis nem csak a balesetre emlékeztető dolgokat, hanem személyeket is kerülni kezdi. Például nemi erőszak esetén a férfiakat.
  • Örökösen feszült és szorong. Fél attól, hogy újra megtörténik, illetve örökös készültségben van arra az esetre, ha megint bekövetkezne. Ennek okán nehezére esik ellátni a napi feladatait is.
  • Az előbbi ok és a rémálmok miatt gyakran álmatlansággal is lehet az egyik tünet. Ebből kifolyólag pedig fáradt és energiátlan lesz egy idő után, mindemellett koncentrációs nehézségek léphetnek fel.
  • Súlyos esetben depresszióssá, alkoholistává válhat, de a legsúlyosabb az, amikor öngyilkossággal próbálkozik.

 

poszttraumas stressz szindroma 04

 

Hogyan épülhetsz fel belőle?

 

Ki kell beszélned magadból!

 

Az első és legfontosabb, hogy tudni kell róla beszélni. Ugyanis sok áldozat hosszú hónapokon, akár éveken át képtelen arról, hogy beszéljen róla. Ilyenek a gyerekkori traumák, amiket igyekszik az ember magában eltemetni és a nemi erőszak is, amit a nők a szégyenérzettől vezérelve inkább nem vallanak be. Pedig ez az első és legfontosabb lépcsőfok a gyógyulás felé, hogy beszélni kell róla. Legalább a környezetünkben megosztani azzal, akiben még megbízunk, de mindenképpen szükség lesz arra, hogy szakembert keressünk fel a problémával, mert igazán egy pszichiáter segíthet nekünk kikecmeregni a gödörből. Általa és a környezetünk együttes segítségével.

 

Tölts több időt társaságban

 

Ahogy az előbb is megpendült, emberek közé kell menned. Ha elzárkózol, azzal tovább táplálod a depressziót. Nem kell mindjárt fél napokat eltöltened elég, ha szép lassan felépíted újra társas kapcsolataidat. Támaszkodj a barátaidra, a szüleidre, esetleg a párodra. Nem kell feltétlenül a betegségedről vagy a történtekről beszélni, csak ha akarsz és ezt persze velük is értesd meg nyugodtan. Arra van szükséged, hogy ne érezd magad egyedül és hogy a kollektív erő, a szeretet, a törődés felhúzzon téged a mélyből.

 

poszttraumas stressz szindroma 03

 

Folytatni kell az életet

 

Bár te mindent elkövettél azért, hogy felrúgd a korábbi életedet és eltűntesd minden nyomát, hogy az emlékek halványlila emlékei se jöhessenek vissza. Ám ez csak menekülés. Muszáj visszatérned az élők közé. Újra dolgoznod kell, eljárnod a barátaiddal, társas kapcsolatokat kell építened. Törődj magaddal, szórakozz, kapcsolódj ki. Válassz magadnak új hobbit vagy sportot, kösd le magadat hasznos tevékenységekkel, de ne menekülj többet. Töltsd meg az életedet a régi és az új dolgokkal egyaránt.

 

Érdemes csoportterápiára járni

 

Ezt gyakran javasolják a pszichológusok, ugyanis a már említett társaság és maga a kollektív erő, az empátia rendkívül sokat segíthet, pláne, ha olyanoktól kapjuk, akik igazán képesek bennünket megérteni, mert hasonlókon mentek keresztül. Légy bátor és menj bátran olyanok közé, akik hasonló gondokkal küzdenek és segítsetek egymásnak! Hallgasd meg történeteiket, tanulj tőlük és merj te is beszélni arról, ami a lelkedet nyomja!

 

Mielőbb kapsz segítséget annál hamarabb gyógyulsz ki a traumából. Nem érdemes halogatnod, sem pedig szégyellned magad a történtek miatt vagy mert bele betegedtél. Ha meg akarsz gyógyulni, tudnod kell segítséget kérni, mert ezt bizony egyedül nem oldhatod meg!

 

 

Amennyiben tetszett a cikk, látogasd meg facebook oldalunkat és nyomj rá egy lájkot, hogy első kézből értesülhess az újdonságainkról! Ezen kívül szeretettel várunk Téged a csoportunkba is, ahol meg tudjuk beszélni a téma összes részleteit egy remek társaságban, még akkor is, ha nem értesz vele egyet. 

 

Ha tetszett a cikk, akkor ez is tetszeni fog:

 

A bizalmatlanság börtönében - Hogyan bízz meg újra az emberekben?

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!