Szeretek a kommunikációról írni, mert a kapcsolattartásnak az egy olyan eszköze, mely tanulható. Ha sikerül magasabb szintre fejlesztenünk, akkor sokkal tartalmasabbá, szebbé tehetjük a kapcsolatainkat.

 

 

kommunikacio mas szemmel 01

 

Kép: Pixabay.com

 

Vegyünk egy hétköznapi esetet, és tegyük fel, hogy a főnökünknek rossz napja van, vagy a gyerek hisztizik, kinél mi az aktuális. A reagálásunk mindig az aktuális lelkiállapotunktól függ, mert ugyanabban a helyzetben máshogy kommunikálunk akkor, amikor felhőtlen jókedvünk van, és madarat lehet velünk fogatni, és máshogy, amikor stresszelünk. Amikor annak a másiknak a viselkedése az utolsó csepp a pohárban.

 

kommunikacio mas szemmel 02

 

Kép: Pixabay.com

 

Mi minden befolyásolhatja a kommunikációnkat az adott pillanatban?

 

Egyrészt az, hogy milyen üzemmódban működünk. Tudunk-e felnőtt módjára kommunikálni (határozottan, egyenesen, tisztelettel, átgondoltan), vagy többször beszél belőlünk a mindig bennünk élő, makacsul lázadó kisgyerek, aki még nem nőtt fel. Az alárendelt gyerek is működtethet bennünket, aki inkább elkerüli a konfliktust, csak hogy megfeleljen a másiknak.  Aki nagyon anya, vagy épp azt akarja kompenzálni tudat alatt, az pedig tipikusan úgy beszél, mint egy gondoskodó szülő. Érdemes elgondolkodni rajta, hogy vajon mi mozgat minket a leggyakrabban.

A kommunikációnkat befolyásolja a tudatossági szintünk is. A kérdés az: mennyire hatnak ránk, a reakciónkra a külső körülmények, vagy mennyire hatunk mi a környezetünkre? Mennyire irányítjuk mi a saját gondolatainkat, kimondott szavainkat, az életünket?

 

Fontos az önismeret is! Minél több kibogozott lelki csomónk van, annál kevesebb téma érint meg bennünket. Ha ugyanis a tyúkszemünkre taposnak, akkor érzelemből reagálunk, és az sosem jó. Amikor valami fáj, vagy megsértődünk valamin, azzal bizony dolgunk van, érdemes elmélkedni rajta. Ha viszont egyre több sebet tisztítunk ki, annál kevésbé érintődünk meg, és annál tisztábban látjuk az adott helyzetet.

Az emlékképek is öröklődnek, minimum hét generáción keresztül. Sokszor nem is tudjuk, hogy bizonyos mondatokat azért úgy mondunk ki, mert valamelyik ősünk működési módját vettük át. Néha észrevesszük magunkat, hogy ugyanazt mondjuk, ráadásul ugyanúgy, mint annak idején az anyukánk. Azt viszont nem ismerjük fel, amikor a sosem látott ükszülőnk beszél belőlünk, pedig van ilyen. (A családállítás pont ezt deríti ki.)

 

kommunikacio mas szemmel 03

 

Kép: Pixabay.com

 

Fontos az értő, aktív figyelem! Alapszabály, hogy a kommunikáció csak addig tart, amíg mindkettőnek fontos az, amit a másik mondani akar, amíg mindketten őszintén meg akarják érteni egymást. Legyünk empatikusabbak, és gyakoroljuk a másik cipőjébe lépést, mert az éremnek minden esetben két oldala van. Ha nem hallgatjuk meg a másikat és nem is akarjuk, akkor a másik más valakinek fog beszélni.

 

A „Te üzenet” helyett használjunk „Én-üzenetet”. Nem könnyű, viszont gyakorolható, és kiválóan működik. Lényege, hogy sosem a másikat minősítjük, hanem megpróbáljuk a saját érzéseinket közvetíteni, kifejezni. A „Te tiszta hülye vagy, hogy ezt tetted, te nem vagy normális!!” típusú mondatok következménye az, hogy a másik azonnal bezár. Ebben az esetben az információból, amit át szeretnénk adni, semmi nem jut be. Csak annyit hall ki az egész üzenetből, hogy nem felel meg nekünk. Ezzel szemben az „Én-üzenet” ilyen: „Csalódtam.” vagy ilyen: „Nekem ez rosszul esett.” Ez általában meghallgatásra talál.  Ha mégsem, akkor az már nem a mi problémánk.

 

kommunikacio mas szemmel 04

 

Kép: Pexels.com

 

A legfontosabb, hogy ha változást szeretnénk, kezdjük el figyelni saját magunkat, hogy kire hogyan és miért reagálunk úgy, ahogy. Ismerjük meg magunkat, és a másikat is. Ami pedig megjegyzendő, hogy mindenki azért mondja azt, amit mond, mert éppen akkor azt tartja a legmegfelelőbbnek. Ahogy Ön is.

 

A kommunikáción belül még számtalan izgalmas és érdekes téma merült fel bennem, amit hétről hétre közzé fogok itt tenni. Apró titkok, magyarázatok lesznek ezek, amik hozzátesznek a megértéshez, és ahhoz, hogy szebbek és emberségesebbek legyenek a hétköznapjaink.

 

Stumpf Zsuzsanna

Mentálhigiénés és szervezetfejlesztő tanácsadó

 

Amennyiben tetszett a cikk, látogasd meg facebook oldalunkat és nyomj rá egy lájkot, hogy első kézből értesülhess az újdonságainkról!

 

Ha tetszett a cikk, akkor ezek is tetszeni fognak:

 

Mi a sikeres konfliktus receptje?

 A tisztelet hiánya a munkában és a mindennapokban, avagy éljen az internet és haldoklik a kommunikáció

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!