Teljesen mindegy, hogy diétázol-e vagy sem, a napi ajánlott cukorbevitel 25 g (körülbelül 6 teáskanálnyi). Ez alapvetően sem sok, de ha nem figyelünk oda, nagyon sokkal túlléphetjük ezt a határt, ugyanis rengeteg olyan élelmiszer van, ami a közhiedelemmel ellentétben nagyon sok cukrot tartalmaz.

cukortartalom1

Forrás: www.pixabay.com

Azt hisszük, egy finom gyümölcsös joghurt sosem árthat. Egy frászt! Ezek az ízesített készítmények igenis sok hozzáadott cukrot tartalmaznak, no meg igazi gyümölcsöt sem feltétlenül láttak. Persze nem kell rögtön lecsüggedni, hiszen könnyen elkészíthetjük kedvenc íz variációinkat magunknak is. Ehhez natúr joghurtokra és friss gyümölcsökre lesz szükségünk. Előbbiek terén is érdemes jól megnézni a tápanyag táblázatot, hiszen ezek között is vannak különbségek. Egy zsírszegény tejtermék például lehet, hogy kevesebb zsírt tartalmaz, de előfordulhat, hogy ezt magasabb cukortartalommal kompenzálják. Ha azonban rátalálunk a megfelelő alapanyagokra, határ a csillagos ég! Készíthetünk almás-fahéjasat, meggyeset, barackosat, de akár egzotikusabb ízvilágú is szóba jöhet, például ananász hozzáadásával.

Sajnos az sem mindegy, hogy milyen gyümölcsöket veszünk magunkhoz. Sok létfontosságú tápanyagot tartalmazhatnak, viszont a legtöbben rengeteg cukor is fellelhető. Például 100 g szőlő több mint 15 gramm cukrot tartalmaz, a banán több mint 20 grammot, a barackfélékben, ringlóban, szilvában pedig 10 g környékére tehető a cukortartalom. Tény, hogy emellett rengeteg vitamint, élelmi rostot és ásványi anyagot tartalmaznak, melyekre szüksége van a szervezetnek, de mindezeket más ételekkel is bejuttathatjuk szervezetünkbe. Az aszalt gyümölcsöket pedig még csak meg sem kéne említeni, hiszen ezek 50 g feletti cukrot tartalmaznak 100 grammonként. Ezek még mindig egészségesebb nassolnivalók, mint egy zacskó gumicukor, vagy egy szelet sütemény, de ha tényleg odafigyelünk étkezésünkre, akkor azt is megválogatjuk, hogy milyen gyümölcsöket fogyasztunk. Szóba jöhetnek a citrusfélék, a görögdinnye, az eper, a málna vagy például a szeder.

cukortartalom2

Forrás: https://pixabay.com

A müzli és a müzliszeletek a hipermarketekben ügyesen a biotermékek, cukormentes termékek közelében vannak elhelyezve. A müzliszeletek nem csupán sok cukrot tartalmaznak, de kalóriatartalmuk is magas. Persze van egy-kettő, amelyiken ott virít, hogy nincs benne hozzáadott cukor, de ettől függetlenül alapvetően is van bennük. A zacskós müzlikre is ugyanez igaz. Egészségesnek gondoljuk őket, azonban rengeteg más élelmiszer fogyasztásával, sokkal több valóban létfontosságú tápanyagot juttathatunk szervezetünkbe. Nyilván csábító, mert nem kell nekiállni főzőcskézni reggel, egy szelet müzlit pedig akár út közben is el tudunk rágcsálni. Egy főtt tojás azonban kevesebb kalóriát és még kevesebb cukrot tartalmaz, mint a müzli, ellenben rengeteg vitamint és ásványi anyagot. Ezzel sem kell igazából sokat vacakolni, hiszen 10 perc alatt megfő, és garantáltan jól lakunk tőle, órákra elűzi az éhséget.

A salátával önmagában nem lenne probléma, de a dresszing már körülményesebb téma. A készen kapható öntetek megdöbbentően sok cukrot tartalmaznak, és ugyanez igaz azokra is, amiket a legtöbb étteremben kaphatunk. Azt feltételezzük, egy joghurtos öntettel nem lehet probléma, de aki rendszeresen eszik natúr joghurtot, az tudja, hogy a készen vett joghurtos öntet íze még csak nem is hasonlít rá. A kapros-joghurtos öntetet pedig aztán nem egy nagy ördöngösség megcsinálni, hiszen ezt a két hozzávalót kell elkeverni, és egy picit megsózni. A többi ízt majd adják a zöldségek. A friss zöldsalátát pedig ízlés szerint fűszerezhetjük, és meglocsolhatjuk egy kis olíva olajjal.

cukortartalom3

Forrás: www.pixabay.com

Ha már a – legtöbb - terméken van tápérték táblázat, akkor vegyük a fáradtságot, és olvassuk el. Meg fogunk lepődni, hogy a napi 25 g cukorhoz képest mennyit eszünk meg úgy, hogy azt gondoljuk, egészségesen étkezünk. Aztán pár év múlva a „semmiből” jelentkezik a cukorbetegség, vagy egyéb szív- és érrendszeri problémák. Ne dőljünk be a reklámoknak, a boltok termékkihelyezéseinek, tájékozódjunk!

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!