Elsőre talán pozitívan hangzik, hogy a mesterséges édesítőszerek, illetve az ezeket tartalmazó ételek és italok alacsony kalóriatartalmúak.

Fogyókúra esetén ezért gyakran kerül előtérbe használatuk, azonban nem feltétlenül a kívánt hatást érjük el velük.

A legismertebb szintetikus úton előállított édesítőszer az aszpartám, az aceszulfám-K, a ciklamát és a szacharin. Ezek nem csupán készételekben lelhetőek fel, hanem folyékony, valamint tabletta formájában is kaphatóak. Úgy gondoljuk, ha rendszeresen beiktatjuk őket étrendünkbe, akkor majd fogyni fogunk, annak ellenére, hogy ugyanúgy eszünk édeset, mint korábban. Ez a valóságban azért nem egészen így van, hiszen szervezetünket nem tudjuk becsapni. Az édesített ételek elfogyasztásával párhuzamosan ugyanis nem kerül be a keringésbe az ehhez dukáló kalória mennyiség. Ebből kifolyólag az édesség, energia felvétel utáni vágyunk nem fog csillapodni, sőt a korábbinál jóval erősebb éhségérzetet tapasztalhatunk. A végkifejlet tehát nemhogy fogyás, hanem súlygyarapodás lesz!

Mindegyik édesítőszer esetében meg van állapítva egy napi mennyiségi korlát, amelyet ha nem lépünk át, akkor nem jelentkeznek majd az egészségkárosító hatások. Elvileg. A gyakorlatban viszont vannak olyan mellékhatások, amelyek akkor is jelentkezhetnek, ha betartjuk a megengedett mennyiséget. Ilyen lehet például a puffadás, emésztési problémák, vagy a fejfájás. Normál esetben lebomlik és kiürül a szervezetből az édesítőszer, de túlzott fogyasztás esetén felhalmozódhat. Ezt a hétköznapok múlásával lehet, hogy észre sem vesszük, azonban egy-egy edzés, méregtelenítő nap után ébredünk csak rá arra, hogy a szükségtelen anyagok kitisztulásával, mennyivel frissebbek, energikusabbak lettünk. Az igazság viszont az, hogy csak nagyon nehezen lehet nyomon követni, pontosan mennyi mesterséges édesítőszert is juttatunk szervezetünkbe. Üdítőktől kezdve, édességeken át, egyes tejtermékekig szinte mindenben előfordulhat ilyen jellegű mesterséges adalékanyag, ezért szinte lehetetlen lenne kiszámolni a bevitt napi mennyiséget.

Bizonyos kutatások szerint a mesterséges édesítőszerek rendszeres fogyasztása daganatos megbetegedéseket okozhat. Ezt az információt kezelhetjük tényként, de számtalan ellenvéleményt is olvasni, hallani róla. Abban biztosak lehetünk, hogy ezeknél a szintetikus anyagoknál nyilvánvalóan vannak természetesebb formátumú édesítők, amelyek egészségesebbek. Ez majdnem olyan, mint a bolti citromlé és a frissen facsart citrom leve közti különbség. Nem csupán alapanyagbeli eltérések vannak, hiszen a szervezetre gyakorolt hatásuk is teljesen összehasonlíthatatlan. A valódi citrom leve ugyanis amellett, hogy sokkal több hasznos tápanyagot tartalmaz, mint a bolti, még tisztító, vírusölő, méregtelenítő, antioxidáns hatással is bír, sok más pozitívummal együtt. Ugyanígy az aszpartám is megédesíti a teát, de a méz ezen felül például antibakteriális hatásának köszönhetően még fertőtleníti a garatot, megszünteti a felső légúti panaszokat.

Egy kicsit tudatosabb táplálkozással kiiktathatjuk a szintetikus úton előállított élelmiszereket étrendünkből, mellyel sokat tehetünk egészségünkért. Mint tudjuk a rákos megbetegedéseknek számos rizikófaktora van, de az általánosságba véve elmondható, hogy mind a megelőzés, mind a gyógyulás folyamatában rengeteget számít a megfelelő étrend. Ne legyünk lusták, figyeljünk oda táplálkozásunkra, hiszen saját életünket tesszük vele jobbá!

IMG 7822

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!