A legnagyobb táplálkozási tévhitek

  • Kihagyni a reggelit, mert az „fogyaszt”

Az biztos. Főleg az izomzatot. Az étkezés kihagyása minden esetben oda vezet, hogy testünk kénytelen izmainkat felhasználni ahhoz, hogy energiát nyerjen életfolyamatainkhoz. Miért nem a zsírhoz nyúl? Kevesen tudják, de a zsírszövet szervezetünk számára „fontosabb”. Csupán néhány ezer éve jutunk napi rendszerességgel táplálékhoz, ezért emlékezetében még elég friss a sok ezer éves bizonytalan élelemhez jutás időszaka. A vastag zsírpárna ilyenkor életet mentet. Aki tehát zsírvesztésben bízva kihagyja a reggelit, elköveti a lehető legnagyobb butaságok egyikét. Reggel egyébként is lemerült glikogénraktárakkal ébredünk, ezért némi gyors szénhidrát sem fog kárt okozni.

  • A túl sok vitamin káros

Ez is a média által életben tartott, bármiféle tudományos alapot nélkülöző, roppant mód káros mítosz. Jól jön ez a gyógyszergyártóknak is, hiszen – leegyszerűsítve – minél kevesebb vitamint fogyasztunk, annál nagyobb valószínűséggel betegszünk meg, és annál több gyógyszert vásárolunk. Külön vicces, hogy az esetek többségében egy vízben oldható – tehát a szervezetből elég hamar kiürülő – vitamin, a C-vitamin lesz bűnbaknak kikiáltva. Nyugodj meg, zsírban oldódó vitaminból sem egyszerű annyit elfogyasztanod, hogy bajod legyen tőle.

  • Csökkentsük az étvágyat

Az, hogy étvágyat csökkentünk, éhségérzetet nyomunk el, nagyon rossz kiindulópont. Ha nem tudod megállni, hogy ne egyél szemétkaját, nem vagy elég érett a diétához. Az elhízás nem elsősorban az elfogyasztott étel mennyiségétől függ, hanem a minőségétől.Vannak bizonyos ételek, melyeket diéta alatt kerülni kell, másokat viszont szinte korlát nélkül ehetünk. Ide tartoznak például a zöldségek és a sovány húsok (csirkemell, halak). Nem árt tehát, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mit eszünk, és nem csak a mennyiségre figyelünk.Az étvágycsökkentésnek akkor lehet értelme, amikor kimerítetted az aznapra előírt tápanyagmennyiséget, és még mindig éhségérzet kínoz. Ez leginkább a diétás ciklus elején jelentkezhet, ez az úgynevezett szénhidrátéhség.

  • A gyümölcs „fogyaszt”, és tele van vitaminnal

Még manapság is él és virul a gyümölcsök mítosza. Pedig számtalan esetben bebizonyították már, hogy vitamintartalmuk az elmúlt évtizedek során drámaian lecsökkent. Ha biztos akarsz lenne abban, hogy bevitted a megfelelő mennyiségű vitamint, nem érdemes a gyümölcsökre alapoznod. Ne aggódj, a táplálékkiegészítőkben lévő vitamin (a rémhírek ellenére) is ugyanolyan hasznos, mintha „természetes” forrásból származna. Valami rejtélyes oknál fogva a gyümölcs számtalan rossz diéta alapját képezi. Sokszor kizárólagosan is: „Délig csak gyümölcsöt eszem” – ugye ismerős ez az indoklást nélkülöző hülye szokás. Ennek pedig az lesz az eredménye, hogy értékes tápanyagok helyett fruktózzal tömjük szervezetünket, és plusz löketet adunk neki az elhízás felé.

  • A tej magas fehérjetartalma miatt alapvető élelmiszer

Valamikor a 20. század közepén terjedhetett el ez a legenda, de ezt roppant egyszerűen meg is tudjuk cáfolni. Csak vedd a fáradságot, és olvasd el a tejes dobozon a tápanyag-összetételt, és máris láthatod, hogy a „magas” fehérjetartalom nem több, mint 3 százalék. Csak összehasonlításképpen, a húsok nagyjából 20 százalékát teszi ki a bennük található fehérje. A tejben ráadásul ott a haszontalan és egészségtelen tejcukor (laktóz) is.

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!